Teamredo

Direktlänk till inlägg 28 december 2009

Om Redo

Av Mariah Andersson - 28 december 2009 17:31

LP 2 TJH (FM) KORAD SLCH SeUCH SeBCH Cukid's Guru

S19977/2006

 

    

 

Ras: Australian Kelpie

Född: 2006-02-20

Färg: Röd

HD grad A

AD: ua

Känd mental status

KORAD 425 p

Försvarsmaktshund flygvapnet

DM bevakning 3:a 2010

DM bevakning 2:a - SM kvalad

Bruks: Svensk Brukschampion

SM Spår 2011 - 22:a plats men med årets bästa lydnad

Lydnad: Svensk Lydnadschampion.

18:de plats SM 2010

Med i Svenska Talangtruppen i lydnad 2009-2010

Agility: Agilityklass 3, 1 cert. Hoppklass 3, SM-pinne.

Utställning: SeUCH (två cert i utställning + 1 cert spår)CACIB

  

 

Den långa historien kring varför jag köpte mig en kelpie finns att läsa under Om Mariah.

 

Jag kunde ingenting om Kelpies, hade aldrig ens hälsat på någon. Jag ringde runt, och hamnade hos Gunilla och John-Åke Andersson på Cukid´s Kennel. Jag fastnade direkt, de var mycket trevliga på telefon och hade en bra hemsida där det gick att hitta mycket information. Kollade upp föräldrarna och det verkade bra, ganska jämna MH:n. Pappa Brasse verkade vara en ganska självständig, stabil hund och det är bra till brukset. En sån fick det bli! Jag åkte upp och hälsade på uppe i Stöde utanför Sundsvall när valparna var 5 veckor gamla. Svårt att se när dom är små bruna bollar så jag gav uppfödarna fria händer, dom träffar ju valparna dygnet runt så det är bättre om dom väljer valp till mig. Mina kriterier var följande: jag ville ha den värsta hanen, utseendet spelar ingen roll. Detta skulle bli min nya tävlingshund och han ska vilja jobba jämt! Det fanns 5 hanar och jag valde mellan nr 3 och nr 5, det tycke Gunilla och John-Åke också. Det lutade mest mot 3:an men som sagt, dom fick fria händer att välja den valp som utvecklades åt det håll som jag var ute efter.

  

Det fick bli nr 3, Cukid´s Guru heter han i stamtavlan, men kallas för Redo. Och det är han verkligen! Detta var en tuff liten valp. Jag la mycket tid på grundlydnad och relation utan att styra honom för mycket. Då jag blivit varnad att alla kelpies inte har kampen naturligt så lade vi mycket träning på det också, han fick vinna kampen 9 gånger av 10. Redan som 8 veckors valp så ville han lämna saker till mig. Så fort han fick något i munnen så ville han komma och lämna.

 

  

Redo är försvarsmaktshund för flygvapnet. Vi går på kontrollövningar varje år och har hittils ställt upp på 3 DM. 2011 placerade vi oss på en 2:a plats med fullt på patrullstigen!


Tungapporten; det bästa som finns! 

    

  

Redo har tagit 2 cert och ett Cacib men jag får väl erkänna att jag är måttligt road av utställning. Finns roligare saker att göra på helgerna. I och med att han har brukscert så kan han nu titulera sig SeUCH.

 

Rasspecialen -08 då han tog sitt första cert 

  

Veckan efter, 25/5, korades han i Örebro. Han genomförde mentaltesten riktigt bra, 425 poäng. Han visade upp vilken kanonhund han är. Hela korningen är filmad och ligger under "kategorier".

Vi tävlar nu framför allt i lydnad och bruks med inriktning spår. Vi tävlade SM i lydnad 2010 och placerade oss på en 18:e plats med en nollad dirigeringsapportering. 2011 kvalade vi in till 3 SM: lydnad, spår och bevakning!!!!!! Vi valde att endast tävla spår-SM. Vi slutade på en 22:a plats efter lite otur och svårigheter i spåret. Vi fick många ny erfarenheter och ett kvitto på vad som fungerade och vad vi måste jobba mer på. Lite stolt över att vi iallafall hade SM´s bästa lydnad av alla grupper!! Vi är redan färdigkvalade för SM 2012 i lydnad.

Vi har även tävlat agility tillsammans i hopp 3 och agility 3. Han har än så länge ett agilitycert men tiden räckte inte till och vi har lagt agility på hyllan för ett tag. Han är en mjuk och lyhörd kelpie i agilityn. Det räcker att jag springer åt det håll han ska så följer han, utan några kommandon.

   

Sedan kunde jag inte riktigt hålla mig ifrån vallningen. Det är annorlunda att valla med en kelpie när man vallat med border collie men det är en utmaning. Han har en trevlig djurkänsla, skulle aldrig gå in och bita. Han är för tillfället lite för tajt mot djuren och springer lite för mycket men det ska vi nog kunna träna bort. Jag har inga tävlingsplaner i vallning men vill att han ska kunna hjälpa till med korna och fåren hemma på gården.

 

 

Hur är Redo då? Han är en oerhört framåt liten kille som älskar livet. Han älskar människor och andra djur. Människor får vara beredda på att få tonsillerna tvättade, mot barn är han lugn och sansad. Han älskar vår katt och andra hundar gillar han, hane som tik spelar ingen roll. Dessutom så älskar han valpar. Lägger sig på rygg och låter valparna slita och dra i hans päls. Dock sedan jag tog bort min gamla Chili så har han växt upp lite och "larvar" sig inte riktigt lika mycket längre.

 

Han älskar att träna! Vad jag än ber honom om så ger han alltid hundra procent. Han älskar godis och att kampa, vilket gör det lätt att variera belöningen. Han tycker att det är lika roligt att gå ut och träna timmar på lydnadsplanen som ett långspår i skogen. Jag tror att det är viktigt för hunden och för mig själv att variera träningen och inte bara köra en gren. Redo har ingen jakt i sig, när vi stöter upp rådjur och harar så tittar han och kommer sedan springandes till mig för sin belöning. Däremot så jagar han både fåglar och flugor, kanske för att jag inte har sett det som ett problem och tränat det grundligt som valp. När man tar i honom och ska klia så morrar/pratar han, har nog umgåtts för mycket med alla rottweilers på bevakningskursen! Det brukar sluta med att han ligger på rygg med framdelen och ålar sig medan rumpan fortfarande står upp så man kan fortsätta klia. Han älskar att stå i centrum!

  

 

Redo är pappa till tre kullar: en kull med 2 valpar på kennel Hyzz, en kull med 8 valpar på Cefeus och en kull med 9 valpar på Dogpromotion. Vi följer dessa valpar med spänning...


Redo med Cefeus Uzling, 15 veckor gammal

 

Hyzz Miss Magi

     
        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards