Teamredo

Direktlänk till inlägg 27 april 2010

Ibland måste man säga ifrån!

Av Mariah Andersson - 27 april 2010 13:28

Ja ibland måste man säga ifrån. Jag kan ha överseende med att alla inte tränar hund på mitt sätt, det bästa sättet alltså  

Men jag accepterar inte vad som helst. En träningsgrupp som jag har sett ofta kör ganska tråkiga metoder mot sina hundar. Mycket koppelryck och minimal belöning. En ny hund har varit med i gruppen i flera månader och dom rycker något förskräckligt i den stackars blandrasen. Idag när jag var iväg och tränade så skulle jag bara ta en lite paus och vattna Redo, och jag råkar titta upp och se gruppen. Matte till hunden ryckte så hela hunden flög, därefter hängdes hunden i sitt metallstrypkoppel! Jag stod som förstenad, ingen i gruppen reagerade, det verkade vara vardagsmat. Jag stog och tittade i kanske 15 minuter. Dom körde massor med trängselövningar och hunden som var osäker gjorde utfall och rycktes tillbaka och hängdes, och gjorde ett utfall till, rycktes och hängdes.... Fy faan. Att man har mage att misshandla en hund så öppet. Matte skämdes inte ens över vad hon gjorde, hur ser det då ut hemma när ingen ser!?! Nej jag gick fram och pratade med matte. Jag sa faktiskt att det inte är acceptabelt att göra så mot en hund. Regelrätt djurplågari. Hunden som hade metallstrypkedja var helt luggad runt halsen, mkt dåligt med päls kvar! Matte menade att detta var en väldigt besvärlig hund så man måste göra så. Jag sa att jag sett dom i flera månader och om hunden inte blir bättre kanske man ska fundera kring metoden. Matte tyckte absolut inte att hon gjorde något fel mot hunden, hunden förtjänade det eftersom den var så besvärlig. Sa att vi ska inte sänka vår nivå och börja misshandla bara därför, finns bättre metoder!


Jag förstår inte att man ens kan överväga att göra så mot sin hund, sin bästa vän!!!! När jag gick därifrån hade hela gruppen slutit upp bakom matte och tyckte att jag hade varit elak, att jag inte skulle lägga mig i hur dom tränade. Nej ser man en pappa som slår sitt barn ska man bara låta dom vara....   Nu vet jag att en till duktig tjej hade pratat med denna matte för ett par veckor sedan, men som synes inget resultat. Nej jag kommer hålla koll. Jag vet telefonnumret till en djurskyddsinspektör, dom kanske vill se hur dom gör mot hundstackaren. Redo fick en extra puss och kram efter träniongspasset idag och jag tänker på alla stackars hundar som har hamnat hos oförstående människor.

 
 
Linda

Linda

27 april 2010 13:48

Hej. Kan du ta dig tid och rösta på fyra body/pyjamas jag designat. Det tar inte lång tid alls, bara några sekunder. Skulle vara så snällt om du kunde göra det :) Ska bli mamma i slutet på maj och detta gör att jag har möjlighet att vinna tre månaders blöjförbrukning.

http://www.libero.se/Default.aspx?id=1995&contributionId=238506

http://www.libero.se/Default.aspx?id=1995&contributionId=243023

http://www.libero.se/Default.aspx?id=1995&contributionId=242255

http://www.libero.se/Default.aspx?id=1995&contributionId=237867

Tusen tack om du tog dig tid :)

http://lindahk.blogg.se

 
Jill

Jill

27 april 2010 13:49

BRA GJORT!!!! Du är helt suverän!! Go girl!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Gunilla

Gunilla

27 april 2010 19:22

Bra att någon törs säga ifrån när man ser sådana saker...tyvärr brukar det inte hjälpa!

http://www.cukids.se

 
Ingen bild

Mamma

27 april 2010 20:26

Bra att du sa ifrån! Men det är som vanligt att det finns människor till allt och de förstår inte vad dom håller på med och kan inte ta till sig någon lärdom från någon annan. Kram från mamma

 
Ingen bild

Hyzzmormor

27 april 2010 21:15

Stackars,stackars hund o "idiot-mattar o hussar" finns det ju överallt. BRA, att säga ifrån. Kram.

 
Pernilla & Pojkarna

Pernilla & Pojkarna

28 april 2010 14:39

Du är duktig du Mariah! För mig sved de ordentligt i hjärtat för några dagar sedan, såg en husse med sin hund. Han gick fram & åter med sina tvärsvängar och så fort hunden inte gjorde som han ville fick hon sig ett super ryck och hunden bara skreek. Hon skreek, skällde och gnällde för att hon förstod ingenting och hon fick sig bara mera ryck och skällning. Hade inte modet att säga ifrån den dagen :( Du har ett vällda mod du Mariah som vågar! BRA GJORT.

http://www.dogs4life.se

 
lena & hille

lena & hille

28 april 2010 19:33

Du ska vara stolt att du reagerar. Hur kul har dom som "tränar" på detta vis. Bra att du har nr, till djurinspektören. Kanske ett samtal därifrån kan få dårarna att förstå. Heja Mariah.

http://www.123minsida.se/HILLE-LENA

 
Johanna, Pi & Spider

Johanna, Pi & Spider

29 april 2010 12:38

tråkigt att se sådant i flera månader! Hoppas tjejen tar åt sig om flera säger till henne.

http://www.jblom.se

 
Ingen bild

Petra & Lira

30 april 2010 08:34

Ryser i hela kroppen och känner klump i halsen, :( fy faaan vad ARG jag blir! Bra gjort av dig!!! Men såååå jävl irriterande när de ens har mage att käfta emot! Oj, många svordomar, men f-n vad ledsamt! Ring idag!
Ha en bra helg! :)

 
Ingen bild

Christer & Busa

30 april 2010 18:13

Bra gjort !
Redo vill inte ha puss av dig, han vill ha de av Busa.

 
anonym

anonym

1 maj 2010 01:28

Hej! Vi har aldrig träffats. Hamnade här av en slump är mycket inponerad av att du gick och pratade med matten om fler gjorde så kanske vi slapp alla rädda hundar. Själv sa jag till en kille på stan som slog sin hund över nosen me ett läder koppel. han var riktigt arg men hans kompis tog hunden och gick ifrån honom med orden att han aldrig var välkommen hem till dem mer

http://sheltizack.se

 
Fia

Fia

1 maj 2010 02:37

Bra! Ring djurskyddsinspektören!!!! OCH polisen!

http://www.vickulas.se

 
Ingen bild

Malin & Jojo

1 maj 2010 13:32

Hejja Dig!!!
Så starkt att säga ifrån! Man kan ju hoppas att ägaren tänkte till, man blir så ledsen och upprörd!

Trevlig Valborgshelg//Malin och Jojo

 
Mögel-Åsa

Mögel-Åsa

1 maj 2010 21:01

....ni är välkomna:)

http://www.kennelhyzz.se

 
Lena Eriksson

Lena Eriksson

2 maj 2010 12:28

Bra gjort fram för mer hundfolk som vågar säga ifrån :) // Lena och flickorna

http://www.lenashundsida.cybersite.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards