Teamredo

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Bevakningsläger!

Av Mariah Andersson - 24 maj 2010 07:42

Redo och jag har varit iväg på läger igen. Denna gång till Hemvärnets Stridsskola HvSS, Södertälje. Vi kom fram på fredagkväll och efter en snabb genomgång så skulle vi ut och spåra. Det blev ett mycket kort konkurransspår, 15 hundar släpptes på sina spår samtidigt på en äng med dimma. Synd att jag inte kunda ta foto för det såg riktigt mäktigt ut!!! Då ville dom se hur våra hundar spårade och hur de markerade apporterna för vidare upplägg under helgen.

Lördagen började vi med inomhussök med Björn Tapper som inhyrd instruktör. Vilken fantastisk människa, sund okomplicerad inställning till hundträning. Det var väldigt inspirerande och Redo skötte sig utmärkt. En av mina figgar låg uppe på ett omklädningsskåp. Redo fick vind snabbt och jobbar sig fram. Björn tycker att hunden ska vara helt framme, att vi oftast belönar för snabbt när hunden vet bara ungefär var figgen ligger. Redo flög upp på en stol och tänkte ta sats för att komma upp på skåpet. Jag lyfte upp honom den sista biten. En annan figge låg i en låda under en filt. Redo stog och grävde fram den figgen. Inte som man vill att hunden ska göra på traditionellt sök men här var det precis som Björn ville ha det!!!!

På eftermiddagen fick vi köra spårupptag. Vi började med minisöksruta och sedan även med utgång ur den. Sedan körde vi patrulering med serpentiner då hunden skulle riktningsbestämma. Instruktören Leif fick iallafall sig ett gott skratt. Min lilla Redo är en riktig ljudmupp. När jag säger "pass på" så kopplar han på sina öron. När han sedan, efter lite besvär, fick spårupptaget så kopplar han direkt om till ljud igen. Man kanske kan lyssna sig till spåret! Vi skrattade om att han kanske lyssnar till hur grässtråna reser sig upp... De andra två upptagen gick perfekt för då tänkte han iallafall lite med näsan. Jättefina riktningsbestämningar!!! Vi avslutade med lite stridsteknik hur man ska göra då man hittar ett spår under patrulering, slå ruta och då säkerställa riktingen två gånger till! Roligt att tänka lite krig!!

På söndagen hade vi spår kvar. Vi skulle fokusera på störning, att hundarna ska klara att "militärer" går före och brevid för att säkra området. Inga problem för någon av hundarna.

Jag ser lite ointresserad ut, jävla myggor, måste klia mig...

Jag syns inte, krig krig...    Rörelsestörningen på denna bild beror på att min spårläggare skrattar okontrollerat på grund av mina försök att hoppa över träsket. Tillslut gav jag upp och gick rakt igenom. Redo tittar undrande. Redo simmade stundtals, behövde spolas av efter spåret!  

Kom hem fyra på eftermiddagen och då mötte jag upp med A-C och petter för lite elitlydnad. Vi fokuserade på attityden i fria följet, inkallning och vittring. Gick bra men det kändes att det var mycket muskler och lite hjärna kvar efter denna helg. Sedan sov Redo så gott..  

 
 
Ingen bild

Hyzzmormor

24 maj 2010 09:14

Vad är det jag ser...... Ni tränar utan mig :( Nu är ni inte mina vänner på ett tag.... BUTTER!!!!!!!
Kram Jill

 
Jill

Jill

24 maj 2010 12:26

Japp det var jag som lånade mors dator.... Men jag är fortfarande sur :) Ni får inte träna utan mig för många gånger :(

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Ingen bild

Caro

28 maj 2010 16:45

Åh vilken bra bild på prinsen och busen, heja Redo!! Kram kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards