Teamredo

Direktlänk till inlägg 16 mars 2011

Mer om lägret...

Av Mariah Andersson - 16 mars 2011 07:38

Fredagskvällen började med föreläsning av Thomas Lundin. Han pratade om sina reflektioner vid Nordiska i december där han var en av domarna. Han gick igenom alla moment och vad han ansåg var de vanligaste bristerna. Han gick även igenom vad han tyckte vad okej mellan momenten, hur mycket avdrag vissa fel gav och hur bedömningarna från de andra nordiska domarna skiljde sig från hur han tänkte. Jättenyttigt och kul att höra en domares syn på bedömningen. Man får en annan förståelse för hur rackarns noggranna och uppmärksamma en domare kan vara. Kan ge som exempel vilken sittstil hunden har i fria följet kommer Thomas ihåg och skiljer den sig sedan från sittandet i Z eller i fjärren så är det avdrag...

Mycket nyttig genomgång!!!


Lördagen delades vi upp i grupper. Jag fick spendera dagen med Mona Kjernholm och Ditte. Vi hade moment som vi skulle gå igenom och diskutera under dagen, moment som Thomas och ledningen hade många åsikter om. Momenten var Fritt följ, Z, vittring och konskicken. I fria följet fick vi göra en rolig övning. Frågan var hur mycket vi förare kompenserade för våra hunders brister i position under fria följet, medvetet eller omedvetet. Därför fick vi bli kommenderade ett fritt följ, med ögonbindel!


     


Ditte får testa på med sin fina labbe Abby. Abby passade även på att löpa nu under lägret. Bra störningsträning!


 


Vårt fria följ filmades med och utan ögonbindel och sedan på kvällen skulle vi gå igenom om vi såg någon skillnad. Tyvärr hade vi ingen TV att koppla upp det emot men denna övning måste jag göra om hemma. Jag blev mycket mer uppmärksam, de andra sinnena tog över. Bland annat upptäckte jag att jag känner Redo mot mitt byxben lite då och då under fria följet. Det måste vi jobba på men i denna övning var det skönt att känna sin hund och veta att Redo var med!!! Häftigt hur våra hundar bara köper denna konstiga situation, man går ju lite annorlunda och dom kan inte se vårt ansikte. Ingen hund hade problem utan dom körde på som vanligt.  


 


Konen var vår stund att briljera. Både landslagsledningen och Thomas tyckte våra hundar sprang för långsamt till konen. Jag fick testa mitt nya konskick och det fungerade suveränt! Redo springer som en skållad råtta. Dock har han nu ingen tanke på att stanna så nu har vi istället ett lite fördröjt stopp, det ska vi jobba med. Ditte och Mona tyckte det var en rolig lösning och det ska bli spännande om det fungerar när jag nu ska ut och börja tävla. Jag tycker inte jag har fått större felprocent i dirigeringen men vi får se. Momentet har iallafall förvandlats från ett hatmoment till vår favorit!


Sedan körde vi vittringen. Redo fick lite problem. Vi råkade lägga vittringspinnarna där Abby hade suttit med sin fina löprumpa. Redo sprang ut och blev lite splittrad. Han ville inte vara olydig och sniffa löptik så det såg ut som han slutade använda näsan för att inte vara olydig. Gissa hur bra det gick för honom att försöka titta sig till rätt pinne... Gulliga snälla Redo  . Sedan körde vi om och det gick jättebra, men detta måste vi träna på!!! Så alla människor med löptikar, vill ni träna??


    


På söndagen körde vi störningsträning och uthållighet. Jag var i grupp med Nina, Ditte och Pia. Störningsträningen på Redo i fria följet gick jättebra. Tack snälla gruppen som skrek på Redo, lockade, svingade bollar, klappade händer, gick upp fot med Redo, stog i vägen..... Redo gick ännu mer koncentrerat och detta kan jag tänka mig att köra som uppvärmning inför tävling för att få rätt fokus.

Sedan pratade vi om uthållighet och att få allt att hålla ihop på tävling. Fått jättemånga tips och vi har mycket att träna på. En jättehärlig helg och ska bli så kul att träffa alla igen på rankingtävlingen på lördag!



 
 
Jill

Jill

16 mars 2011 09:45

Låter underbart! Ha det så roligt på rankningen!!! Och LYCKA TILL!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Maja och Link

Maja och Link

16 mars 2011 09:45

Herregud, till och med jag börjar gilla lydnad när jag läser det här!!! Åh, kommer du på torsdag?! Precis en sån övning med ff har malin och jag funderat på! Skulle vara såååå kul!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Petra & Lira

16 mars 2011 18:59

Så skoj övningar! Känner igen det där med att ju svårare störningen blir desto mer ansträngning och man kan riktigt se på dem att de tänker "Nähä, mig ska hon inte lura!" :)
Önskar er STOOOORT LYCKA TILL på rankingtävlingen! Ni är bäst och häftigast, visa dem det!

 
Ingen bild

Monica och Fernie

18 mars 2011 12:56

Kul att läsa - häftiga övningar!!! Och MASSOR med lycka till i helgen!! NI ÄR BÄST!!!!!!

 
Birgitta & Lizzie

Birgitta & Lizzie

20 mars 2011 10:01

Vilken kanonhelg ni haft !!!
Kul att din "annorlunda" konskicksträning verkat funka sååå bra !
Grattis oxå till finfint resultat i Kungsör !

// Hälsar Pricknosen Lizzie med matte från Uppsala

PS Blindbocksvarinten måste jag nog testa :-)) DS

http://icelolly.bloggplatsen.se

 
Gunilla & Elfin

Gunilla & Elfin

20 mars 2011 16:42

Instämmer helt med Monica och Fernie!

http://www.cukids.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards