Teamredo

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Kontrollövning i bevakning

Av Mariah Andersson - 27 november 2011 19:45

Så var det dags för den årliga kontrollövningen för Försvarsmaktshundar. Sverige bjöd på härligt väder... eller INTE! Regn och rusk. Hua  .

Först måste jag bara berätta vad som hände igår. Redo blev påhoppad och spöad av en tik. Han försökte bara fly undan men han lyckades inte helt. Så det resulterade i ett jack i höger öra samt ett blodöra. Redo kändes lite låg nu på morgonen men jag tänkte att han nog skulle tycka det vara roligt att få vara ute i skogen och leka militärhund!


Vi samlades kl 09.00 och delades upp i grupper. Jag och Merja (som vann Försvarsmaktshunds SM i år) skulle börja att åka ut i skogen och lägga spår.

Vi la separata spårupptag och sedan ett parallellspår. Sedan blev det dags för fika och bastjänst för hundarna.


Försöker spela vuxen och dricka te

 


Gulliga Redo


SM vinnaren Dundra      


Merja med sin livsviktiga kaffetermos och fina Dundra


Redo somnar som vanligt i bastjänst 



Hundarna skötte sig fint, låg och sov. Sedan tog vi våra spårupptag med patrullering. Redo tog tyvärr bakspår. Har dock inte spårat sedan SM så ser det bara som ren orutin. Dock glad för att han tog spåret över huvudtaget då han bara gick och letade ljud på patrulleringen. Jag fick redan på för en vecka sedan att vi skulle ha kontrollövning och med tanke på att det är mörkt på eftermiddagarna har jag inte hunnit med ett enda träningspass...


Sedan gick vi ett parallellspår. Redo brukar vara "vild" första spåret om det varit långt uppehåll. Parallellspår brukar jag inte köra så ofta då Redo blir väldigt speedad av detta. Men idag visade det sig att som i matematiken så blir "minus plus minus är lika med plus!!!!!!" Redo gick jättefint!!!! Jäklar vilket tryck men han höll sig relativt sansad  

 Spåret blev lite längre än vad som var tänkt, 1700 meter men efter spåret var bägge hundarna bara gasade och undrade varför det redan tog slut   


Sedan åkte vi iväg för att köra en patrullstig. Precis innan vi skulle ut och patrulla så minglade Redo omkring som vanligt. En man klappade honom och plötsligt skriker Redo rakt ut, han hade nuddat det onda örat. stackars prinsen!


Snabbt ladda om, nu var det dags. Vi började gå på en fin skogsstig. Efter bara en kort sträcka kastar sig Redo ut åt vänster. Superfin vindmarkering!. Markerar halt åt bedömmaren som gick bakom. Ska sedan gå vidare och hinner gå 1 meter så slänger han sig ut igen på bakbenen och låser fint i vinden. Härligt! Sedan fortsatte patrulleringen. Redo är så fin, han har så härligt fokus och man ser hur han letar efter VAD SOM HELST! Plötsligt så kastar han sig ut åt höger ståendes på tre ben - en ljudmarkering. Han håller fint och jag ser tydligt på Redo när figuranten stannar för halten och när han sedan börjar gå igen. ÅÅÅÅÅHH så fin markering! Patrullerar färdigt stigen och vänder sedan för att gå tillbaka. Fick omdömmet: finns inget att anmärka på eller förbättra. Otroligt fokuserat arbete med tydliga markeringar. Finaste Redo!!!


Sedan firade vi med korvgrillning!

     


Skulle bra gärna vilja smaka lite...

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards