Teamredo

Direktlänk till inlägg 14 februari 2013

Mina hjärtan!

Av Mariah Andersson - 14 februari 2013 19:19

Idag har vi varit lediga och då passade vi självklart på att ha en mysdag! Tur är underbar! Han påminner så himla mycket om Redo när han var liten. Dock finns det några små skillnader:

Redo ville bara samarbeta med föremål; om alllt hela tiden redan som bebis! Tur's första tanke om han får ett föremål i munnen är att bita ihop hårt så inåt ... och springa fort som tusan åt andra hållet. Vi körde "byta leksak-leken": jag satt i dörrhålet in till toaletten och Tur där inne för att han inte skulle kunna sticka någonstans  . Jag höll upp en leksak och så fort han tog den släppte jag den och visade en till likadan leksak. De flesta brukar förstå att det är roligare att leka tillsammans men icke! Tur slet tag i den första, vände och sprang in i duschen. När han inte kom någonstans stannade han, tittade på mig och tog sats för att hoppa mellan mig och dörrkarmen för att fly med sin erövring. Han lyckades inte kan jag väl säga...  

Det tog bara det träningspasset för att han skulle förstå och nu är han jätterolig, vill leka med allt med mig  .


Andra saken han har gjort som fick mig att skrynkla ihop pannan och undra vad tusan jag köpt hem hände andra dagen hemma. Vi var i stockholm på ett födelsekalas. Han träffade brorsans Zeddi för första gång och han blev nog lite skrämd av den framfusiga unghunden för sedan när Zeddi kom nära för att leka så blev Tur sur. Ja, han flög på med full ragg  . Jag fick hoppa dit och ta liten valp i nackskinnet och säga att så får man inte göra... 5 gånger!!!! Han är jättemjuk mot mig och tar korrigeringar jättefint. Bara lite dåligt minne  .

Det var skillnaderna, nu kommer vi till likheterna!

Han är så lugn och trygg i sig själv! Han ÄLSKAR att gå till nya ställen som han inte varit på förut. Han skuttar först med hög tokviftande svans och undrar vad för roligt vi ska hitta på! Han är mjuk och följsam och han går lös nästan överallt. Älskar människor, barn och hundar men väljer mig före det mesta!! Precis som fina Redo! Sedan känner jag hur mycket gratis jag har med att ha en underbar vuxen hund som gör allt rätt! Fungerar fint på jobbet där han ligger i sin box med Redo och sover lugnt hela dagarna - trots att det är hundar som skäller och så runt omkring. Igår blev vi attackerade av en hund som slet sig! Eva som jag var ute och gick med hade en hund som svarade när den lösa hunden kom i full galopp med ragg och gjorde utfall så den riktade sig ffa mot hennes hund. När den vände upp mot mig, Redo och Tur så fick den ett välriktat slag i ansiktet av mig och då tänkte den hugga mig. Redo gjorde som alltid, står lugnt vid min sida och lägger sig inte i. Tur stod precis framför mig och förstod nog inte vad som hände eftersom varken jag eller Eva blev arga utan vi höll oss lugna. Så fort hunden var infångad så stannade jag bara några meter ifrån och började träna med Tur och han kopplade helt bort den andra hunden och bara busade med mig. Dock hade jag inte möjlighet att säga vad jag tyckte till den andra hundägaren eftersom jag inte ville att situationen skulle bli otrevlig  . Lilla gulliga Tur brydde sig verkligen inte och alla hundmöten direkt efteråt var som vanligt: gick glatt och viftade på svansen mot mig! Världens bästa Redo är en bra idol och förebild!


Lite operant-träning!


 


Sedan är ju det bästa att han är så gosig. Jag har aldrig haft en gosig hund och har alltid anklagat mig själv för att något måste jag göra fel. Men lille Tur sover på min mage i soffan och i min säng hela nätterna. Det är sååååå mysigt! Redo är nog lättad för nu slipper ju han...


Bjuder på lite bilder...

 

En av alla favvoleksaker: den rosa råttan!

               

Mulad....

           

Mina  älskade  !!!!

 

 
 
gunilla

gunilla

14 februari 2013 20:12

Oj, vad han växer! Förstod att Redo skulle vara en duktig storebror och en bra förebild.

http://www.culids.se

 
Matilda

Matilda

14 februari 2013 20:21

Sååå himla söt, valpträning är ju bara så mysigt. Diggar verkligen öronen :-D

http://www.aquaseers.se

 
Marlene

Marlene

15 februari 2013 02:18

Åh vad mysigt det låter med Tur och alla era hittepå :) Redo kanske blir myssugen av lite konkurrens så småningom? ;)

http://www.mafomy.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards