Teamredo

Direktlänk till inlägg 8 januari 2014

Operation

Av Mariah Andersson - 8 januari 2014 18:28

Lilla fina Redo   

Allt började för en vecka sedan. Jag var ute och gick på promenad på nyårsafton när det plötsligt gick en kall kår längs med ryggen på mig och jag ropade in Redo för jag kände att jag bara måste känna på hans testiklar?!?! Jodå jag undrade om det inte var lite skillnad på storlek men jag kunde inte säga säkert. Så jag har kollat dom varje dag och tyvärr har jag känt skillnad för var dag som gått. Svårt att säga vad det egentligen är som har hänt men i början kändes det som att den ena var aningens lite större och lite fel konstisens - som lite stasad. Nu senaste 4 dagarna har jag känt tydligt att den högra testikeln krymper. Igår fick veterinär Åsa undersöka honom. Jodå hon tyckte direkt att dom där kulorna ska bort! Vi tog ett gäng blodprover: Redo är superfrisk! Därefter ultraljudades Redo igår.

 

Den vänstra stora testikeln såg helt normal ut på ultraljudet. Den högra lilla såg helt flammig och lite taggig ut. Ingen att diskutera - klipp klipp. Jag vill ju självklart inte kastrera min hund i onödan: riskerna med en narkos, biverkningar efteråt så som inkontinens, ändrad ämnesomsättning, rädsla för att han ska ändra sin underbara personlighet... Ja och inga fler valpar förstås    . Men det fanns inget alternativ!!! 

 

Diff. diagnoser: antingen är den stora tumöromvandlad och producerar hormoner som påverkar den andra att krympa, eller så är det den lilla som är tumöromvandlad och skrumpnar eller så skulle det kunna vara någon form av trauma, infektion eller inflammation. Dock hade han ingen smärta eller varme på testikeln så det talar emot de sista. En testikel kan ju också av okänd anledningen helt enkelt bara sluta fungera och börja krympa men man vill ju inte riskera att det kan vara en tumör som man låter sitta kvar. Risken att testikeltumörer är elakartade och spridningsbenägna är dock väldigt liten. Vi har skickat dom på PAD så om ett par veckor vet vi!

Så idag blev han opererad av bästa Inga-Britt. Jag var med och höll Redo's tass hela tiden. Mina arbetskollegor fick stå ut med mig söndergråten och med små snyftanfall under hela förmiddagen. All min kunskap och behärskning är som bortblåst när det gäller min älskade fina underbara Redo när jag väntade på att han skulle bli trött på sin premedicinering. När vi väl sövde och sedan förberedde honom för att åka in på sal och jag fick sköta hans narkos så hade jag något vettigt att göra och blev lugnare.

 

Väl inne på sal gick jag iväg och tog en lugnande kopp kaffe och lämnade honom i trygga händer. Operationen gick som en dans men eftersom I-B valde att ta bort all hud runt för säkerhets skull så satte hon en trycktampong för att minska risken för blödning. I uppvaket så vaknade han och ville direkt bita bort det där rackarns trycket. Lite mer lugnande intravenöst och han somnade om gott och har sedan legat lugnt hela dagen och varit hög hög hög (låg lugnt och sov med pupiller stora som tefat) på sitt metadon  .

 

 

Nu har vi kommit hem, tagit bort trycktampongen för han kunde inte kissa eller knappt gå, ätit lite mat och tagit en smärtstillandetablett. Snart vankas det lite mer knark!

Ska man se det lite positivt så är detta förhoppningsvis inget som Redo kommer påverkas av överhuvudtaget!!! Och hellre nu än i vår när SM närmar sig...

   

 
 
Gunilla

Gunilla

8 januari 2014 19:04

Så skönt att allt gått bra!
Nu håller vi tummarna det resultat vi vil ha!
Kramar till er!

http://www.cukids.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards