Teamredo

Direktlänk till inlägg 9 juni 2014

Bildbomb

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29


Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln.

Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .

   

Tureliten  . Vi fick lite hastigt och lustigt hoppa in och tävla. Jag har ju inte tyckt att han är färdig men fick ta mig i kragen och börja träna helhet i några dagar. Vi valde att stå över platsen då han plötsligt inte fick rätt känsla när jag ställde mig så nära som man ska göra i lydnads ettan. Jag har stått gömd och mycket längre bort så när jag hamnade nära fick han fel förväntan. Inte värt att riskera något så där fick vi -40 poäng direkt.

Tur var fantastisk bägge dagarna!!!! Jag trodde aldrig att han kunde vara så lugn och fokuserad. Underbar känsla genom hela programmet och fina poäng. Jag som inte alls tyckte att vi var färdiga?!?! Vi fick 147 poäng på lördagen och 150 poäng  på söndagen  . Det med platsens 40 poäng bort... Lite att tänka på efter tävlingen: Ena domaren tyckte inte om att jag har min vänstra hand på Turs vänstra sida om ansiktet "det ser inte naturligt ut". Jag vet inte hur jag ska göra? Jag kan inte ha den på insidan eftersom då slår jag honom i ansiktet när handen ska pendla. Jag får inte ha den still, jag får inte dra upp den.. Då är bara utsidan kvar. Behöver filma och se om jag kan pendla den på ett annat sätt så det inte ser ut som en hjälp? Svårt med en "stor" hund... Sedan fick vi ett litet avdrag från den ena domaren på Turs paradgren Apporteringen  . Han griper fint, håller blixtstilla och när tävlingsledaren beordrar mig att ta föremålet tar jag tag i apportbocken, väntar 1-2 sekunder och säger loss. Tur släpper mycket distinkt och jag tar sedan lugnt bort apportbocken. Precis som jag har med Redo och alltid fått så mycket beröm för av domare! Jag tycker det ser så fult ut när föraren skyndar sig och tar apporten och hunden bara släpper/spottar slarvigt. Jag vill ha precis lika mycket kraft och attityd i gripandet som släppandet. Ena domaren drog på sent släppande?! Det kan man inte beskylla Tur för. Möjligtvis sen kommendering från föraren för jag ville överträna att han är trygg i att hålla fast  

 

Tur ligger och myser med fina HAJEN! Han skötte sig helt fantastiskt hela helgen och gick lös med mig hela tiden. Underbara hund! Vi har verkligen kämpat för att hitta den här relationen!!!!!   Tur  

 

Redo var lite väl busig på lördagens tävling men tog igen det på söndagen. Söndagen avslutades med ett plojuppletande. Mer eller mindre konstiga saker hade lagts ut i en ruta och hundarna fick mer poäng ju svårare saker dom fick in. Redo BRILJERAR i detta!!!!! Han kämpade som en vilde för att dra in traktorn!!!! Jag kan ju fuska lite genom att han kan dirigeringsapportering och jag kan styra honom dit jag vill. Han tömde nästan hela rutan   


Stor tung traktor men Redo gav inte upp! Han hoppade baklänges och drog in den! Minsta hunden var ensam om att få in den   

   

Några av sakerna Redo plockade in!

 

Igår kväll så packade jag bussen och begav mig upp mot Norrland! Vi sov med den här underbara utsikten i Sundsvall innan vi nu landat uppe i Umeå hemma hos Elin och Skandal.

 

Nu har jag och Elin gått en härlig långprommis med hundarna. Det här är lycka för själen! Så otroligt vackert

               

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Av Mariah Andersson - 13 april 2014 11:55


Nu har Tur gjort sin mentalbeskrivning. Alltid spännande när en ung hund ska genomgå en MH-bana!   Tur gjorde ett fint MH! Tycker att det ger en ganska bra bild om hur Tur är. Älskar människor, mycket lek, hög intensitet, inga aggressioner   oc...

Skapa flashcards