Teamredo

Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Invallning

Av Mariah Andersson - 2 juni 2011 11:08

Idag gick jag, Redo och Albert ner till den nya flock med tjurar, amkor och kalvar som pappa satt ihop. Tänkte roa oss lite med att valla in dom. Denna grupp kommer nog bli vår vallgrupp i sommar.

Tittade till fåren på vägen, söta  


   

 Hur söta va inte kalvarna då? Ligger och sover fridfullt i solen... Kändes nästan lite taskigt att väcka dom, men bara nästan...



Mamma Ko tittar upp lite surt, vem är det som kommer och stör?


   

Ingen rast, ingen ro...


   

Vi började med lite fösning längs med staketet.


 


Skickade runt Albert och Redo för att börja fösa åt andra hållet.


  

 


Redo är verkligen en typisk kroppsvallare, vallar från sida till sida... Känns lite fladdrigt när man är van med eye-hundar...


  

Redo, som inte har så mycket tryck som våra border collies, kan gå nära utan att stressa djuren. Han har inte samma pondus mot djuren och det känner dom av...



Är det inte lite hög svansföring på våra kalvar?  


 

Här tänkte dom dra iväg, både Redo och Albert var beredda



Men Redo är inte dum. Den ena amkon var väl måttligt road av att bli vallad med sina kalvar. Hon vänder sig om med sura blicken! Man ser verkligen hur Redo tänker: ajaj, och flyttar sig lätt och smidigt undan för att slippa bli stångad. Tyvärr lär sig ju då amkon att det går att göra så här mot Redo, mot Albert skulle dom aldrig våga! Dock roligt at se att Redo inte tar åt sig alls av att bli lite stångad på. Han fortsätter så glatt så!



Söta grå hårtofsar ur öronen...




Pust, nu går dom där rackarns hundarna, för denna gång....


 

Nej nu ska jag laga lite lunch till familjen, sedan ut och springa igen. Försöker bli en träningsnörd. Var ute och sprang med min bästaste kompis Roder, min personliga "PT". Vi körde intervall igår. Började med 5 minuters uppvärmning sedan skulle jag springa max i 30 sekunder, sedan jogga lugnt tills andning och puls var lugn igen och sedan köra max igen. 10 gånger tyckte Roder var lagom för mig  . Varför är jag så lättlurad och går på såna här grejjer??? Kan ju bara säga att redan efter min första rusning så gick aldrig pulsen ner "normalt" igen - dvs runt 170-175 för mig. Nej nej den kom aldrig under 180.

Efter intervall nr 3 så gick det bara utför. Roder var "snäll" och hejade på: räta ryggen, läng steget, ta i nu!, bit ihop, bara 10 sekunder kvar, kämpa hela vägen... Någon gång av de sista intervallerna så tror jag, medan jag höll på att DÖ, att jag hörde honom skrika: du är inte trött! Tur för honom att jag var så trött att jag knappt kunde andas, annars hade han fått ett par blåmärken...  Pulsen uppmättes två gånger till 199, synd att jag aldrig kom över 200. Vore ju roligt?!

Redo hade ju roligt iallafall, tur jag hade han i dragsele så jag fick lite hjälp. Igår lovade jag mig själv att jag aldrig skulle träna igen MEN idag är jag åter igen vid gott mod. Är faktiskt förvånasvärt okej i kroppen, endast ont i de sneda magmusklerna (kul att veta att dom finns!). Idag ska jag ut och köra ett submax. Ett tjusigare ord för att springa i prattempo och bara skaka ur musklerna lite. Tänkte ta ett varv runt i Härjaröskogen, fantastisk natur så man bara njuter. Måste väl slänga in ett litet pass uppletande också. Vi ska ju faktiskt tävla treklubbars mot Eskilstuna och Strängnäs på söndag och måndag. Jag är vår klubbs elitspår hund. Dock får vi inte spåra utan bara köra lydnaden och uppletandet. På måndagen är det ett skojuppletande med massa konstiga saker i rutan. Brukar vara jättekul och vi ser fram emot den ändring i reglerna som nu tillåter tre belöningar på planen i lydnaden! KANON!

 
 
Gunilla & John-Åke

Gunilla & John-Åke

7 juni 2011 17:12

Det ser kul ut att valla kossor...tror att Fogerty skulle gilla det!

http://www.cukids.se

 
Ingen bild

Aja

19 juni 2011 10:19

Jättekul att se alla bilder och läsa om vallning och träning.


 
Renata

Renata

21 juni 2011 17:34

Du har fullt upp ser jag & Redo också för den delen! :)
Du låter precis som jag när man fått för sig att gå ut och jogga haha!
Håller tummarna för att det går bra på SM!
Ha det bra!

http://www.working-mates.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards